Bekend van Ook te vinden op
9.2/10
10% KORTING!
De beste voeding voor gezond en glanzend haar

We willen allemaal lang, gezond en glanzend haar. Daar gebruiken we natuurlijk allemaal handige producten voor, maar dat is soms niet genoeg. Je eetpatroon kan namelijk ook bijdragen aan een volle bos met lang, gezond en glanzend haar! We vertellen je er in deze blog alles over. Maar mocht je direct lang haar willen, dan kies je natuurlijk voor één van onze hairextensions

Eiwitten: de basis van je haar

Je haar bestaat voor 90% uit een eiwit, keratine. Om je haar gezond te houden, is het dan ook belangrijk om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Wanneer dit niet het geval is, kan je haar langzamer groeien of zelfs uitvallen. Je kunt hiervoor zowel dierlijke eiwitten als plantaardige eiwitten gebruiken. Bij dierlijke eiwitten kun je denken aan verschillende vlees- en vissoorten, melkproducten en eieren. Je kunt ook kiezen voor plantaardige eiwitten zoals linzen, bonen, noten en zaden.

Zink en ijzer: essentieel voor de opbouw van keratine

Je haar bestaat dus voor een groot deel uit keratine en om dit op te bouwen, heb je zink en ijzer nodig. Dit geldt ook voor je nagels. Wanneer je namelijk witte vlekjes op je nagels hebt, kan dat duiden op een zinktekort. Een tekort aan ijzer kan zelfs de oorzaak zijn van haaruitval. Zorg er dus voor dat je voldoende ijzer eet, wat je vooral binnenkrijgt door het eten van rood vlees, schaal- en schelpdieren. Mocht je liever geen vlees eten, dan kun je ook ijzer binnenkrijgen door het eten van linzen, zwarte en bruine bonen, tofu en noten.

Vitamine B voor een goede stofwisseling

Een goede stofwisseling, wat heeft dat te maken met mijn haar en nagels? Je stofwisseling heeft te maken met alles wat je lichaam opbouwt en weer afbreekt, dus ook met je haar en nagels. Er zijn veel verschillende soorten vitamine B die allemaal bijdragen aan je stofwisseling en dus ook aan een volle bos met gezond en glanzend haar. Vitamine B12 vind je echter alleen terug in dierlijke producten. Ben je dus veganistisch, dan kun je er altijd voor kiezen om vitamine B12 supplementen te nemen.

Welke voeding is juist slecht voor je haar?

Naast dat voeding juist kan helpen bij gezond en glanzend haar, zijn er ook voedingsstoffen die je beter kan mijden als je graag een volle bos met haar wil, zoals:

  • Suiker. We bedoelen hier dan vooral voedingsmiddelen met korte suikers zoals snoep en wit brood of witte pasta. Deze suikers zorgen ervoor dat je bloedsuikerspiegel omhoog schiet en dat de androgeengehaltes in je lichaam verhogen; het hormoon dat zorgt voor kleinere haarzakjes. Kies voor producten met langzame koolhydraten want dat wordt het gehalte van dit hormoon namelijk verlaagd.
  • Kwik. Dit stofje zorgt, wanneer je het in hogere dosis neemt, voor haarverlies. Echter moet je er dan heel veel van eten, dus je hoeft je hier eigenlijk geen zorgen om te maken. Kwik zit voornamelijk in vis en je moet wel vaker van 4 keer per week vis eten om een klein risico te hebben op een teveel aan kwik. Gelukkig zit er ook veel goeds in vis, zoals omega-3, wat ook weer zorgt voor glanzend haar!
Wil je op de hoogte blijven? Word lid van onze mailinglijst:
Loading...

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang

10% KORTING!

Op alle producten in de webshop
(m.u.v. de sale-producten).

Wees de eerste die op de hoogte is van de aanbiedingen en nieuwtjes.